Kapal Terbang Terhempas

Monday 1 October 2012

How to Convert Rupiah to Malaysia (Money).

Assalammualaikum....

                           Hi you all... ada orang tanya macam mana nak convert duit Rupiah kepada Malaysia nih. Padahal ada jer aku post sebelum nih masa aku bercuti kat Bandung haritu. Tapi, mamat tuh cakap mals nak bukak sebab tuh post lama. Pemalas betul, nasib baik aku rajin hari nih. So, bolehlah aku layan perangai  pemalas kau tuh. Here we are the tutorial, How to Convert Rupiah Money to Malaysia Money with Tips and Precaution. Ha... punyer lah panjang tapi takper... aku paste and copy jer



Pengenalan dan pertukaran mata wang.


1.  Harga 1,000,000 rupiah ( satu juta rupiah )
     1,000,000/2850 = RM 350.00

2.  Harga 500,000 rupiah ( lima ratus  ribu rupiah )
     500,000/2850 = RM 175.00

3.  Harga 100,000 rupiah ( satu ratus ribu rupiah )
     100,000/2850 = RM 35.00

4.  Harga 50,000 rupiah ( lima puluh ribu rupiah )
     50,000/2850 = RM 17.00

5.  Harga 3,000 rupiah ( tiga ribu rupiah )
     3,000/2850 = RM 1.00

6.  Harga 1,000 rupiah ( seribu rupiah )
     1,000/2850 = RM 0.33

Selain 2850.  Korang boleh bahagi dengan 2985. Tapi biasanya 2850 tu lebih tepat. 2985 tu angka beerti jer hasilnya nanti. Apa angka beerti tu? Angka beerti tu harga yang samar-samar, kira macam nak dekat-dekat la harga tu  bila korang convert duit tu pakai calculator. Buat  apa menyusahkan diri, baik pakai 2850 lagi cepat dan efisen...ewah...



Peringatan dan Tips.


1.  Sebelum membuat BAYARAN sila PASTIKAN dahulu duit korang yang berjuta tu.

2.  Sila PASTIKAN  dengan betul BERAPA ANGKA KOSONG  pada duit korang tu

3.  Susun  MENGIKUT ANGKA KOSONG duit rupiah tu yer.

4.  Sila gunakan duit BESAR 100,000 rupiah ( RM 33.50 )  yang WARNA MERAH dahulu. ( BANYAKKAN menyimpan duit kecil untuk kegunaan. Tapi jangan banyak sangat kembung poket korang. Kene curi dengan pencopet plak nanti. )

5.  TOLONG ingat duit color MERAH  ialah seratus ribu rupiah (100,00 Rp) dan yang color UNGU ialah sepuluh ribu rupiah (10,000 Rp)

Apsal aku bagi advice nih? Sebab ramai yang gi indon diorang beli barang. contoh key chain sekeping. diorang TERBAGI DUIT 100,000 rupiah ( RM 33.50 )  padahal key chain tu harga dia 10,000 rupiah ( RM 3.50 ) jer.

Indon tu plak senyap jer.....ye la saper tak suka dapat 30 hennget tu...dalam hati indon tu punyer la cakap YES YES aku kaya.....

So  INGAT, BEWARE DENGAN DUIT MERAH DAN UNGU.


Dah tu jer nasihat aku, kalau pergi Bandung tuh hati-hati tau. Sebab kat situ macam perkampungan lagi nanti ramai lah peminta sedekah, penjual barang dan urghh macam-macam lagi. Yang seksanya pakcik-pakcik penjual barang tuh la. Mesti paksa korang sampai beli barang dia punyer... huhuhu seksa Mummy ohok!

Kalau pergi Bali.... itu heaven! Memang bebas dari peminta sedekah dan penjual barang... syok rasanya gi bali. Aku tak pernah pergi pun. And one more thing, kalau takde aral melintang aku pergi Korea and Bejing kut tahun depan. Fuh.... memikirkan berapa banyak koyak kat dompet aku tuh... Eiiii.... geram betul kat MAMAT-MAMAT dan MINAH-MINAH yang paksa aku labur duit tuh.

Sayonara... kalau ada kesempatan dalam 2 minggu nih aku try update. Ini nak study punyer pasal. Kalau mark rendah my father cakap kena tarik duit elaun 5 bulan dan kereta pun kena tarik.... arghhh mana boleh gitu!!!! Tension tension.... huhuhuhu papai...

P/ S : Currency duit boleh berubah setiap masa. Anggaplah data di atas ini sebagai tips untuk korang melancong.

3 comments :

cik wanie Lovela (CWL) said...

klu pegang duet rasa cam kaya hahah sbb bnyk sgt

Nadiaafarhanaa said...

hehe jadi kaya tapi sebenarnya tak pun

Akira Ryuhanna said...

blogwalking here..:)
sudi singgah la sini ye ^^
http://akiraryuhannastory.blogspot.com/