Kapal Terbang Terhempas

Sunday 28 October 2012

Cameron Highland, Pahang.

Assalammualaikum...

                               As promised, aku nak citer serba sikit pasal Cameron Highland nih. Walaupun dah banyak kali aku pergi. Tapi Cameron Highland nih adalah tempat yang paling best aku rasa. Why? Sebab cuaca dia kat sana coolll, tempting, refreshing....uuuu...But now, Cameron Higland dah tak sesejuk dulu. Kalau dulu boleh berangan macam ada kat London. Skang nih hampeh, kesejukan Cameron Highland tak menusuk sampai ke tulang hitam aku pun chewaahh.

                         


Bunga is everywhere....  posing bersama bunga raya pink yang besar gabak. Bukan kat satu tempat jer ada bunga. Banyak.... kat sini murah kalau nak beli bunga fresh yang tengah berputik. Dalam RM 30-RM 25 gitu... tengok saiz pokok lah besar mana.


Cactus is everywhere... kaktus kat sini pun murah. Kalau yang bekas kecik tuh 3 jenis RM 5 baru. Tapi kalau korang pandai bodek RM 10 boleh dapat 7 jenis. Macam aku... satu sedekah kat adik aku. The rest aku bolot sorang-sorang. Huahuahua.... kaktus nih sesuai untuk orang pemalas. Siram seminggu sekali je beb. Kalau bulan Januari-May korang siram sebulan sekali jer. Jun-November baru seminggu sekali. Disember plak masa dia berbunga... so masa tuh 2 kali seminggu. Terlebih air akan mati, kurang air pun akan mati jugak. Tapi ikut jenis kaktus larh... lain jenis, lain caranya...




Teh dari ladang.... huhuhu... kat Cameron nih, ada 3 jer tempat boleh tengok ladang teh. Antaranya  kedai Teh Bharat. Sini favourite spot aku nak lepak-lepak sambil cuci mata. Maybe kat sini jarang orang lalu and nak pergi sini macam jauh terpencil sikit. Kalau yang lagi 2 kedai tuh, uhhh toksah cerita ler... penuh dengan pengunjung.


Ni nursery kat Brinchang. Suka tengok-tengok bunga nih. Aku nak bela bunga? Esok dah mati... huhuhu sedih aku. Kata orang tangan aku nih panas... urghh whatever. Bukan sebab tu kowt... kebiasaannya pokok bunga aku nih mati sebab aku tak siram jer... hehehehe. Seminggu kali baru siram...hihihi... 



 Model mana lak sakan posing nih? Huahuahuahua.... Salah satu kedai di Brinchang. Kat sini feymes tau. Tepi jalan jer, boleh terus parking dan jalan kaki yang tak sampai sepuluh langkah.


Jangan terkezut, kat sini memang diaorang komersialkan habis-habisan item strawberry nih. Bantal peluk larh, patung larh, and so on. Tapi satu jer aku nak cakap. Kalau benda fluffy yang tak hidup nih, mahal sikit kat sini.



Choco strawberry!!! 2 batang RM 5. Tapi disebabkan aku pandai bodeks dapatlarh 3 batang RM 5. Hihihihi... puas aku makan! Akcelli... aku tak puas makan lagi... sampai kat rumah terasa-rasa plak kenikmatan choc strawberry nih... hish. Takperh, rumah aku dengan Cameron Highland nih dekat jerh. Tak sampai 2 jam pun. Nanti kita vrommm vromm larh.



Nak beli kubis kutip sendiri. Tak dinafikan sayur-sayuran dia murah tahap gaban. Kalau boleh tuh nak bawak balik satu ladang. Itu, contoh kat atas tuh, fresh dari ladang lagi.


Di kampung Taman Sedia, Kat kampung nih ada ladang agro. Korang boleh tengok macam mana strawberry tuh ditanam, dibaja, dan disusun dan bla bla.... But, the best part is.....


Homemade ice cream strawberry!!!! Yummy, delicious, tempting.... Harga RM 2 satu bekas. Dilimpahi dengan sos stawberry, ice cream yang diadun sempurna... urghhh... aku plak yang drolling depan lappy nih. Boleh didapati di KG, Taman Sedia.


 At Lata Iskandar waterfall. Ini on the way nak ke Tapah. Kat sini sejuk sangat-sangat, air sungai nih macam air batu! Ada gak pelancong yang mandi-manda kat sini. But, boleh kira dengan jari larh. Aku tak mandi sebab tak bawak baju lebih. Ingatkan tak boleh mandi kat sini.



And souvenir for me, patung Voodo. Eh gurau jer. Ini patung gandum, kalau kita siram dia. After few days nanti akan tumbuh rambut. huhuhuhu.... tumbuh rumput lar... makcik kedai tuh cakap  kalau kita biar kering boleh tahan sampai 3 tahun. Kalau dah siram tuh, tahan sampai 8 bulan. And then mati larh pokok dia after 8 months tuh. Aku punyer yang kura-kura tuh. Satu lagi aku nak jual balik. 1 for RM 6. But 2 for RM 10.


-------------------------------------------------------------------



Meets Tiara!!! My new cat.


9 comments :

eina said...

so heppy bace story tengkuu .

Lula An-Nada said...

@eina
thank you, sayang....

✿INA AINAA✿ said...

comelnyaaaaaaa tiara!!! wahh.. sis ni comel sungguh la, ada kacukan ke??? btw, seronoknya tengok permandangan yang sis tangkap tu... best!

Lula An-Nada said...

@lady ainaa
haah... sis memang ada mix. terima kasih.. sis dengan kamera tak pernah lepas kalau pergi melancong

Unknown said...

lama dah xpergi cameron highlands..

Rniz said...

Nak ikut.. nak ikut...boleh tak?

najwazaenuddin said...

Hai, saya terbaca blog ni sebab patung gandum tu. Ada terbeli dari cameron beberapa hari lepas. Macam mana nak jaga ye? Berapa lama ambil masa nak tumbuh? Kalau ingat lagi la. Hehehehe.

Lula An-Nada said...

@Najwa Zdin hi, i already wrote down on the post how many days it will grow after u start watered it, and to take care of them put them on nice shady cool place and a lil bit of sunglight.

najwazaenuddin said...

Thank you ♥️